Čeští dopravci by mohli díky státní garanci získat možnost platit dodavatelům za odebranou naftu až s půlročním odkladem.
Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) už o možnosti prodloužit splatnost faktur za naftu ze 30 na 180 dní jednal s vedením státního distributora paliv Čepro a sdružení autodopravců Česmad Bohemia, napsaly Lidové noviny. Opatření má pomoci zabezpečit zásobování v době epidemie koronaviru.
Půlroční odklad plateb za naftu je podle Havlíčka spolu s kurzarbeitem zásadní možností, jak by stát mohl dopravcům pomoci. "Chceme začít nabízet dopravcům naftu s odloženou splatností a s nějakou státní zárukou. Šest měsíců je, myslím, na překlenutí krize dostatečná doba v té první fázi," sdělil ministr. Přesnější parametry odkladu plateb ale neuvedl.
"KSČM chce navíc navrhnout ministrovi dopravy další vstřícná opatření pro autodopravce, a to opatření na pozastavení plateb za mýto nebo alespoň prodloužit splatnost faktur za toto zpoplatnění. Dalším problémem, který v současnosti tíží dopravce, je i odvádění DPH z neuhrazených faktur, kdy zákazníci v této době odkládají platby na pozdější dobu. Proto KSČM navrhuje odvádět zálohy či platby za DPH pouze z proplacených faktur. Dopravci jsou nyní ohroženi druhotnou platební neschopností a dlouhými dobami splatnosti a z praxe máme potvrzeno, že tato nelehká situace začíná být pro ně takřka likvidační. Někteří dopravci, bohužel, uvažují o propouštění zaměstnanců a vrácení souprav leasingovým společnostem," uvedla místopředsedkyně Hospodářského výboru PS PČR Květa Matušovská (KSČM).
Nákladní dopravě na silnici hrozí podle firem zhroucení, což může ovlivnit i zásobování země. Dopravci kvůli koronavirové krizi přišli o polovinu dosavadních zakázek, navíc se zpožďují platby zákazníků. Většina firem proto zvažuje vyhlášení insolvence a konec činnosti, uvedlo ve čtvrtek sdružení dopravců Česmad Bohemia.
Dopravci proto vyzvali stát k okamžitému přijetí kompenzačních opatření, například dotací či odkladu některých plateb. Jde například o jednorázovou dotaci 120 tisíc korun za každé velké vozidlo, 80 tisíc korun za menší auto. Firmy dále žádají odklad odvodů zdravotního a sociálního pojištění o šest měsíců, odklad placení záloh silniční daně do konce listopadu či zrušení silniční daně nebo snížení sazeb.